Dag 8 Stroe – Wierum - Reisverslag uit Wierum, Nederland van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu Dag 8 Stroe – Wierum - Reisverslag uit Wierum, Nederland van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu

Dag 8 Stroe – Wierum

Door: Tonny

Blijf op de hoogte en volg Tonny

06 Juni 2012 | Nederland, Wierum

Na een schitterend mooie dag gister, begon het vanmorgen al zeer vroeg te regenen. Ik hoorde het op het dakraam kletteren. Het was voorspeld, maar stilletjes hoop dan je toch dat die voorspelling niet uit komt. Na het ontbijt in de regen op de fiets richting afsluitdijk. Ja, alweer de tweede keer dit jaar. Enkele weken geleden was ik hier ook toen ik de Zuiderzeeroute heb gereden. Ofschoon het nu twee maanden later is, zijn de omstandigheden veel slechter als toen. Toen droog en wind mee. Nu regen en een oostenwind tegen. Dat werd een lang saai stuk van 32 km. Na anderhalf uur stoempen waren we in Friesland. In Harlingen zijn we even gestopt en hebben er iets warms gedronken. Het was best koud. Daarna zijn we verder gereden en daarna nog slechts één keer gestopt. Met dit weer is het eigenlijk niet te doen om te stoppen. Veel te koud. Als je fietst dan blijf je tenminste een beetje warm. Op de Zeedijk langs de Waddenkust liepen heel veel schapen en dus ook veel keutels op het fietspad. Door de regen was het een erg vieze brij geworden. Als je niet uitkeek waar je reed, dan spatte alles vol schapenstront. Om half vier kwamen we op onze overnachtingsplek. De fietsen konden we in een schuurtje zetten en daarna kregen we een lekkere kop hete thee. We zitten hier aan de route, maar verder is het een erg verlaten omgeving hier. Zo ver je kunt kijken zie je hier enkel akkerland en geen koeien. Ook geen optie om even het dorp in te lopen, want er is hier namelijk helemaal niets te zien. De mogelijkheid bestond om hier ook te eten, wat we graag doen. Ik zit hier nu mijn verslag te tikken en de kookgeurtjes beginnen nu ook tot hier door te dringen. Ik krijg er honger van. Om zes uur wordt het eten opgediend, tot dan nog even wachten en dan aanvalluuuh!!!!!!!!

Nou, we konden aanvalluuh. Ik moet toch nog even vermelden wat we gegeten hebben. Het was echt een voortreffelijk diner wat niet onder deed voor een driesterren restaurant. Achteraf vertelde Mariken dat we een vegetarische maaltijd kregen opgediend. Nou dat was voor mij dan de eerste keer. En het is eigenlijk best wel lekker. We kregen een soort uiensoep met knoflook en nog vele andere specerijen en kruiden. En allemaal vers. Het hoofdgerecht bestond uit Zeekraal, zeeaster, wortelrasp, sla en gevulde omelet met allerlei verse groenten en kruiden. Het toetje was een frambosenyoghurt en daarna nog koffie of thee. Als extra zeebanketbonbons, die Mariken erg wist te waarderen, zo bleek wel uit het lege schaaltje na afloop.
Morgen hebben we een overnachting kunnen regelen in Gasselte. Weer ongeveer 110 km, maar nu met het grootste stuk de wind op kop. We kunnen pas na vieren terecht, maar dat zal met deze tegenwind niet zo’n probleem zijn.

Totaal 901
Dag 109