dag 54 - Reisverslag uit Lagraulière, Frankrijk van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu dag 54 - Reisverslag uit Lagraulière, Frankrijk van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu

dag 54

Door: Tonny

Blijf op de hoogte en volg Tonny

22 Juni 2010 | Frankrijk, Lagraulière

Fons le Roc - Lagrouière

Om zeven uur eruit. Goed geslapen vannacht. Het is hier echt doodstil. Je hoort helemaal niets. Ik had de luiken gesloten, dus het was ook pikkedonker in de kamer. Nadat ik de fiets bepakt had, riep de eigenaar me om te ontbijten. Een erg royaal ontbijt. Heerlijk vers gebakken croissants en stokbrood. Koffie en jus d’orange. Ik heb me er aardig tegoed aan gedaan. Moet er immers weer de nodige kilometers mee doen. Kwart over acht op de fiets voor de laatste 30 kilometer over de route national. In ‘Roccamadour’ heb ik eerst maar een stempel gehaald bij het ‘Office de Tourisme’. Een hele speciale kreeg ik van de vriendelijke dame. Daarna ben ik weer verder volgens ‘Langs Oude Wegen’ gefietst. Nou dat verschil merk je meteen. Heerlijk rustig, maar wel lastiger. Maar ach, ik doe het lekker rustig aan als het omhoog gaat. Om twaalf uur was ik in ‘Martel’. Een leuk stadje, waar drie Engelsen mij aanspraken. Ze vroegen me of ik een reis rond de wereld maakte met al die bagage. Ik heb hen uitgelegd waar ik mee bezig ben en meteen verging hen het lachen en werden ze erg serieus. Het bleek dat zij vanuit hun vakantieverblijf tochtjes maakten van een week of minder. Zij hadden slechts ieder twee tassen bij zich. Ze overnachtten hierbij in hotels en hadden dus ook niet meer nodig. Ze wilden alles weten over mijn reis en ik heb wel een klein uurtje met hen zitten praten. Ondertussen had ik een ‘plat du jour’ besteld. Ik wil proberen om ’s middags warm te eten en hiermee ook een langere rustpauze in te lassen. Dan kan ik ’s avonds wat langer doorrijden naar een camping. Ik koop dan onderweg een stokbrood met wat beleg en fruit. De helft eet ik dan ’s avonds en de volgende morgen de rest. Een grote fles cola erbij voor de dorst, dan kan het wel weer. Toen ik een uurtje aan het fietsen was kwam ik eindelijk twee Nederlanders tegen, die naar ‘Santiago’ fietsten. Ook weer gestopt natuurlijk en weer een hele tijd met hen gesproken. Het was een echtpaar uit Noord Holland en ze wilden ook op de fiets terug. Ik ben dus toch niet de enige, die dat doet. Zij wilden er drie maanden over doen en fietsten dus niet meer dan zo’n 80 kilometers per dag. Daarna weer verder naar ‘Brive’. Grote steden, daar heb ik meestal moeilijkheden mee om de weg te vinden. Deze keer ging het eigenlijk best goed. Het is een flinke afdaling naar ‘Brive’. Je steekt er de rivier de ‘Corrèze’ over en daarna moet je weer helmaal omhoog met 7%. Dan via ‘Ussac’ naar ‘Donzenac’, een zeer oud vestingstadje, bovenop een heuvel gelegen. De Route Nationale loopt dwars door het stadje heen, maar door de omlegging van deze N20 kan men weer genieten van het oude centrum en pleintjes. Vervolgens was het nog 28 kilometer naar ‘Lagrouière’, waar ik wil overnachten. Deze laatste kilometers gingen echt moeizaam en ik ben ook meerdere malen even gestopt om wat uit te rusten. Het zonnetje scheen flink en de temperatuur op mijn tellertje gaf steeds zo’n 28 graden aan. Eindelijk, om zeven uur was ik er en heb meteen maar even wat inkopen gedaan voor nu en morgenvroeg. Deze camping herkende ik meteen. Hier heb ik tijdens mijn fietstocht in 2001 ook overnacht. De prijs is nog steeds hetzelfde als toen, namelijk gratis. Het is een onbemande ‘municipal’ en het sanitair is gewoon open.
Er staat slechts één Franse caravan. Nadat ik me had geïnstalleerd en gedoucht, was het alweer half negen. Een lekker half stokbrood gegeten met twee yoghurtjes na en de buik is weer vol. Mijn verslag maken en als ik dit zit te tikken, is het alweer half tien geweest. Weer geen internet, dus moet ik morgen maar onderweg eens kijken of ik iets kan vinden……………………..


Totaal 4314 km
Dag 125 km
Gem 16.0 km/u
Tijd 7.49 min
Max 53.5 km/u
Hoogtem. 1755 Mtr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tonny

Actief sinds 03 Feb. 2010
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 159936

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 10 Juni 2012

Rondje Nederland

02 Mei 2012 - 11 Mei 2012

Druten - Rome - Druten

30 April 2010 - 03 Juli 2010

Druten - Santiago de Compostella - Druten

Landen bezocht: