Dag 1 - Reisverslag uit Zoersel, België van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu Dag 1 - Reisverslag uit Zoersel, België van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu

Dag 1

Door: Tonny

Blijf op de hoogte en volg Tonny

30 April 2010 | België, Zoersel

Druten-Zoersel (B)

Nou vanmorgen was het eindelijk zo ver. Om kwart voor acht kwamen Mariken en Tonny heel enthousiast aangereden. Het weer was, ondanks de negatieve voorspellingen, aardig. Droog, maar wel met een stevige westenwind, waardoor we de hele weg tot Breda flink in de beugels moesten. Onverwacht was er dan toch nog een klein afscheidscomité. Léon kwam ons uitzwaaien en natuurlijk Edwin, Martine en Jens. Om kwart over acht zijn we vertrokken. Eindelijk op de fiets. Helaas begon het bij ‘Rossum’ te miezeren. Dit hield aan tot ‘Breda’. Net voor ‘Breda’ voelde ik opeens dat er achter iets niet goed zat. Dan bedoel ik natuurlijk de fiets en dan voornamelijk de achterband, die heel langzaam leegliep. Door het gewicht kon er al snel niet meer verder worden gefietst. We probeerden nog bij te pompen, maar dat ging niet meer. Toen de bepakking van de fiets halen en het wiel er uit. Mariken was alvast doorgereden om een warme chocomel te scoren bij een tankstation een eindje verderop. Makkelijk als je vrouw bent, toch? Wij, Tonny en ik, arme stumpers stonden te blauwbekken van de kou en voor ons was er slechts een slok uit de bidon. Na een tijdje kwam Mariken weer teruggereden om te kijken waarom het zo lang duurde. Tja wat wil je met zulke stijve vingers van de kou. Dan gaat het allemaal wat trager. Terwijl ze de camera hanteerde, zag ze dat ik mijn fiets precies tegen een ‘werk in uitvoering bord’ had gezet. Wel erg apart, maar ook zeer van toepassing.
Gelukkig is het vanaf dat moment droog geworden. Verder door ‘Breda’ naar het station om bij de rijwielstalling een nieuwe binnenband en bandenlichters te kopen. Hierna moesten we ons een weg banen door het feestgedruis van Koninginnedag. Na ‘Breda’ slingerde de route zich langs het prachtige riviertje ‘de Mark’ en door een schitterend natuurgebied richting ‘Meer’ in België.
In ‘Meer’ werden we hartelijk onthaald door Jeanne en Jacques. Jacques stond ons aan het einde van de dorpskern al met de auto op te wachten. Na een korte pauze bij hen thuis, zijn we om vier uur toch maar weer verder gereden. Vanaf daar was het nog bijna 30 km naar de jeugdherberg in ‘Zoersel’, waar we rond half zes arriveerden. Daar bleken we de enige gasten te zijn voor deze nacht, dus alle comfort voor ons alleen. Speciaal voor ons werd er een heerlijk driegangen diner bereid. Een heerlijke courgettesoep vooraf, kipfilet met aardappelkroketjes, salade en appelcompote. Daarna ook nog een lekker ijsje als dessert.

Afstand: 134 km
Tijd: 7:12 uur
Gem: 18,5 km/u
Max: 44,5 km/u
Hoogtem: 130m

• 30 April 2010 - 21:19

Jan De Vaan:

Hallo Tonny, Mariken & Tonny,

De eerste 134 km zitten er op, dus het begin is gemaakt.
    Groetjes vanuit Druten.

• 30 April 2010 - 22:25

Bert En Hannie:

Dag fietsers.
    De eerste dag zit erop en die lijkt ons goed ingezegend.
    Het weer kan nu alleen nog maar beter worden, toch.
    We volgen jullie reis vanaf Druten.
    Een voorspoedige reis!

• 01 Mei 2010 - 06:49

Nelly:

Hoi allemaal

De eerste km's al zwaar met wind en regen en daarbovenop ook nog bandenpech, vervelend, gelukkig daarna droog, het heerlijke diner dubbel en dwars verdiend.

Grtjs Nelly en Jens, die vandaag hier logeert.
    xxxxx

• 01 Mei 2010 - 07:12

Henny Meutgeert:

Hoi Tonny,
    Nou, dat begon al goed he, een lekke band!! Hoe verzin je het. Leuk, dat je Jaques en Jeanne nog ontmoet hebt. En nu op naar Santiage. De temperatuur is daar nu al hoger als bij ons in het Noorden. Br, ik heb het koud! Hei, ik wens je nog heel veel fietsplezier, een mooie fietstocht vandaag, doe voorzichtig en tot het volgende berichtje.

Groeten vanuit een fris Giethoorn. Doei, Henny

• 01 Mei 2010 - 09:45

Rita & Guy:

Hallo Tonny,

Al een bewogen eerste dag achter de rug,laat de pech nu maar weg en denk enkel aan het leuke, zoals de goede ontvangst in België. Nu weet je al waar je aan begonnen bent, en wat je nog te wachten staat.
    We wensen je nog veel fietsplezier en tot binnenkort vanuit Mont Roc.

Rita & Guy

• 01 Mei 2010 - 21:06

Lucien Thissen:

Hallo Tonny,

Ik wens je een geweldige reis toe en met de zegen van onze eigenste pastoor moet dat lukken. Ik zal je ervaringen de komende tijd volgen met enig verlangen voor de toekomst als wij er aan toe zijn om deze tocht te maken.
    Ach en een lekke tuub op z'n tijd houd het rubber soepel.
    Succes en veel plezier.

Met fietsgroet,

Lucien

• 02 Mei 2010 - 12:51

Bas & Marjolein:

Zo Pa, de eerste etappe zit erop....de tweede ook en de derde is op moment van schrijven ook aardig op weg. Voor je het weet fiets je al ergens in Spanje!

Niet zo fijn dat je even wat tegenslag had de eerste dag, maar volgens de wet van de grote getallen (niet Murphy) kan het alleen maar beter worden. :-)

Geniet lekker pa en doe het rustig aan op z'n tijd. Blijft natuurlijk vakantie.

liefs, B&M

PS. Geslaagd voor theorie van PADI, morgen 3 dagen op de boot om praktijk te halen en in totaal 9 duiken te doen. Spannend!!

• 02 Mei 2010 - 12:52

Bas :

Ow sorry Tonny en Mariken, jullie natuurlijk ook veel plezier!!!!