Dag 28 - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu Dag 28 - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu

Dag 28

Door: Tonny

Blijf op de hoogte en volg Tonny

27 Mei 2010 | Spanje, Arzúa

Sarria – Arzua

Gisteravond toch maar gegeten. In de Albergue kon je ‘menu del dia’ eten. Dat was best goed. Mijn Italiaanse medepelgrim, die me geholpen had met mijn buikproblemen, kwam me wel vertellen dat ik rijst moest eten, alleen maar rijst. Ofschoon het een ‘Italiaan met pillen was’ heb ik toch maar de gok genomen en het helpt. Ben nog slechts één keer geweest. Voelde me vanmorgen nog niet echt top, maar duidelijk beter dan gister. We hebben het profiel van de route voor vandaag nog eens goed bekeken en dat is best heftig. Steeds maar op en af, geen enkel vlak stuk. Maar ik begin er gewoon aan en zie wel hoe het gaat. We volgen vandaag voor het grootste deel de nationale weg, die pas opnieuw is geasfalteerd. Prima om te fietsen. Wel ontzetten veel riviertjes die van zuid naar noord stromen door dit berggebied. Omdat wij van oost naar west rijden moeten we die dus telkens oversteken. Dat betekent afdalen, het bruggetje over en weer klimmen. Bij ‘Portomarin’ daal je zelfs zo’n 300 meter en die moet je dan ook weer omhoog. We wilden vandaag in elk geval naar ‘Melide’ en dan daar de situatie bekijken, nog 18 km doorrijden naar ‘Arzua’ of in ‘Melide’ overnachten. Omdat het eigenlijk niet echt slecht ging, kozen we voor ‘Arzua’. Vanaf daar is het nog 50 km tot ‘Santiago’. We kunnen er morgen dan rond de middag zijn. Tjonge, als ik terug denk aan gister dan ging het vandaag goed. Nog niet helemaal top, maar dat hoeft ook niet. In ‘Arzua’ aangekomen, bleek dat alle Albergues vol zaten, niet echt vol, maar gereserveerd door zogenaamde ‘pelgrims’, die alleen de laatste kilometers van de ‘Camino’ lopen. En dan ook nog vaak zonder bagage, die wordt meestal vervoerd door de reisorganisatie. We vonden al vrij snel een pension, waar we een kamer konden krijgen voor 33 euro.
Ook daar stonden in de hal al vele rugzakken, al afgeleverd voor de ‘pelgrims’, die nog onderweg waren. Op deze manier schiet men wel het doel van de camino voorbij en wordt het wel erg commercieel, vind ik tenminste. De ‘echte pelgrims’, die elke dag een geweldige prestatie leveren om de tocht te volbrengen, kunnen niet terecht in de Albergues, die toch speciaal voor hen zijn bestemd. Maar goed, iedereen moet het maar op zijn eigen wijze doen.
We mochten de fietsen in de hal zetten, dus dat was wel mooi natuurlijk. Gedoucht en de broek gewassen. Daarna even in het stadje gekeken en wat gedronken in een café met wifi.
Morgen het laatste stuk van de route, nog maar 50 km naar ‘Santiago’. Best spannend………..

Gast rubriek:
Ik had ook en stukje willen schrijven over de pseudo-pelgrims, maar heb gezien dat Tonny dit al heeft gedaan. Het valt ook onderweg op dat er steeds meer wandelaars zonder bagage zijn, naarmate we dichter bij ‘Santiago’ komen. Waarschijnlijk is het ook nog zo gepland dat ze zondag voor de pelgrimsmis op het plein arriveren. Nou, wij zijn er in ieder geval morgen.
Ma, ik stuur wel een SMS-berichtje hoe laat we er zijn zodat je ons via de webcam kunt zien zwaaien. Ik zal mijn oranje shirt aandoen, maar waarschijnlijk doen dat alle Nederlanders.
Ik kom morgen aan in ‘Santiago’, maar dat is nog niet het eindpunt. Daarna volgt nog het retourtje naar ‘Fisterra’, het einde van de wereld (tot Columbus ontdekte dat je nog een stukje verder kon gaan, en dat helemaal zonder google-maps).




Totaal 2432km
Dag 82 km
Gem 15.4 km/u
Tijd 5.19 min
Max 57.5 km/u
Hoogtem. 1381 Mtr

  • 27 Mei 2010 - 17:14

    Herman Van Dreven:

    Nou Tonnie jongen nog 1 dag als ik het goed begrijp. Nog even dus.
    Zet 'm op en hou vol.

  • 27 Mei 2010 - 18:35

    Gradus:

    Tonny, wat een ander doet is niet belangrijk. Alleen je eigen prestatie telt nu en die is niet gering. Trots mag je zijn en wij op jou. Een fijne dag morgen en vooral geniet ervan.

  • 27 Mei 2010 - 18:50

    Ans:

    He lieve fietsKees,

    Nog dizzy van de terugreis vanuit Madeira, zie ik je eindelijk weer eens! Begin je langzamerhand steeds meer te missen, het weerzien was dus iets emotioneel. (Bedankt Tonny, wat is de computer toch een groot goed)
    Vandaag om 14.45u vlogen we over Santiago, we waren er dus 1 dag eerder dan jullie en precies dat gebied lag in de blakende zon. Ik heb een luchtfoto genomen!
    Morgen ga ik nog wat uitgebreider lezen over jullie reiservaringen.
    Ik wens je een hele mooie dag, morgen naar Santiago, het uiteindelijke doel van je reis (terwijl alleen het onderweg zijn telt)
    Vergeet het kaarsje voor ons mam niet, heel veel groetjes van haar, wij moeten vandaag weer afscheid nemen, zal ook weer wennen zijn.
    Dikke knuffel en zo!!!
    JeAns

  • 27 Mei 2010 - 20:13

    Sanne:

    Joechei, spannend, ik wil ook zwaaien! (maar heb geen webcam...) Wil je me wel smsen pap? Ik ben tot half vier thuis.
    Liefs!! SanAmsterdam

  • 27 Mei 2010 - 20:28

    Nelly:

    Hallo Tonny en Kees

    Geweldig dat jullie morgen SdC bereiken. Na 3 wkn, zul jij Tonny, Johannes ontmoeten.
    Het zal ongetwijfeld een prachtige dag worden. Geniet ervan en ook als jullie met z'n drieen naar Finisterra gaan.

    Voor morgen kijk ik op de webcam en probeer jullie te ontdekken.

    Dus nogmaals geniet hiervan, het doel is bereikt en maak vele foto's en steek ook een kaarsje aan.

    Groetjes xxx Nelly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tonny

Actief sinds 03 Feb. 2010
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 160121

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 10 Juni 2012

Rondje Nederland

02 Mei 2012 - 11 Mei 2012

Druten - Rome - Druten

30 April 2010 - 03 Juli 2010

Druten - Santiago de Compostella - Druten

Landen bezocht: