dag 29 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu dag 29 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu

dag 29

Door: Tonny

Blijf op de hoogte en volg Tonny

28 Mei 2010 | Spanje, Santiago de Compostella

Arzua – Santiago de Compostella

Vandaag ga ik mijn doel bereiken, dat is zeker. Toch best wel een beetje spannend. Wat voor gevoel zou het zijn om daar in ‘Santiago’ aan te komen. Tenslotte ben ik al 29 dagen bezig om er te komen.
We vertrokken om half negen vanmorgen, tijd genoeg immers, want afgesproken met was om 13.00 uur bij de Kathedraal elkaar te ontmoeten. Het begin liep al best voorspoedig en om half elf hadden we nog slechts een goede 20 km te gaan. In een piepklein plaatsje zag ik een bar langs de route en daar zijn we gestopt voor een kop koffie. Er stond slechts één tafeltje met drie stoelen. Op een van de stoelen zat een wat oudere man, die ook op de fiets was. Wel zonder bagage, maar met een flitsende fiets, een soort citybike. Op de vraag of we er bij mochten komen zitten, gebaarde hij dat het goed was.
Nadat we onze koffie hadden gekregen, ging de telefoon van de man af en ik hoorde dat hij Frans sprak. Nadat het gesprek was afgerond vroeg ik hem waar precies hij Frankrijk woonde. Bleek dat hij uit de buurt van ‘Carcasonne’ kwam, niet zo ver van waar wij ons vakantiechaletje hebben. Ik vroeg hem dan ook verschillende dingen over de streek en hij vertelde me dat zijn zoon een Hotel Restaurant, ‘La Albergie’geheten beheerde in ‘Aragon’ niet ver van ‘Mazamet’. Toen ik hem vertelde dat ik op mijn terugroute daar langs zou komen gaf hij mij een visitekaartje van zijn zoon, waar hij met de pen wat opschreef. ‘Als je daar langs komt, dan moet je er absoluut heengaan en dit kaartje aan mijn zoon laten zien. Ook moet je zeggen dat hij mij dan meteen moet bellen. Ik kom dan meteen naar je toe’. Vervolgens bestelde hij nog koffie voor ons en rekende meteen alles af. Nou, weer een erg leuke ervaring. Zo zie ja maar……
Vervolgens ging het verder naar het einddoel. De laatste kilometers erg geaccidenteerd, maar het kon niet meer mis gaan. Om 12.45 uur reden we het grote plein voor de Kathedraal op.
Meteen verschillende foto’s gemaakt natuurlijk en om 13.00 uur was de mis afgelopen en kwam Johannes er aan. Na elkaar te hebben begroet, hebben we gekeken of we onze ‘Credential’ meteen konden gaan halen. Er stond een rij van zeker 100 meter lengte. Volgens Johannes was het gister op een later tijdstip niet zo erg druk meer, dus besloten we om eerst maar naar de Albergue te gaan, ons daar te installeren en een douche te nemen. Daarna weer terug de stad in en warempel, de rij was een stuk korter dan voorheen en we zijn meteen maar aangesloten. Het duurde echter zeker nog een dik uur, voor we aan de buurt waren. Voor ons stond een man met zijn zoon te wachten met bepakking. Ze waren zojuist gearriveerd. We raakten met hen in gesprek en het bleken Noren te zijn. Hij was met zijn zoon van 14 jaar in 25 dagen van ‘St. Jean Pied de Port’ naar ‘Santiago’ gelopen. Een geweldige prestatie en bovenal een zeer mooie ervaring om zo’n lange tocht alleen met je zoon te mogen doen.
Geweldige indrukken, die je tot nadenken stemmen. Allerlei soorten mensen zag je op het plein te voet en met de fiets. Ook de zogenaamde pseudopelgrims, waren in flinke getale aanwezig, maar dat terzijde, daar moet je maar niet teveel aandacht aan besteden. Om zes uur hebben we met z’n drieën de mis bijgewoond. Dat moet je zeker doen als je eenmaal zo ver bent gekomen. Vooral om het zwaaien van het wierookvat in het echt te mogen aanschouwen. Geweldig hoe dat door de Kathedraal wordt geslingerd. Aan een touw van zeker 25 meter lengte wordt het van de ene naar de andere kant van de kerk geslingerd. Erg indrukwekkend, ofschoon het eigenlijk meer een soort attractie is dan iets met een diepere betekenis. Maar goed ik heb het gezien en dat telt.
Uit de mis zijn we wat wezen eten vlakbij de Kathedraal. Viel erg tegen, ook hier heeft de commercie flink toegeslagen. Weinig kwaliteit voor een veel te hoge prijs. Van de rust en kalmte tijdens de hele reis door de zeer mooie streken, is hier niets meer over. Morgen maar snel deze stad weer uit.
We zijn daarna teruggegaan naar de Albergue om mijn verslag te schrijven en te proberen om het vandaag nog te plaatsen.
Morgen vertrekken we gedrieën voor de tocht naar ‘Finisterre’ en terug……….

Ik heb eigenlijk nauwelijks iets toe te voegen aan het verbale verslag van Tonny. Het beeldverslag van vandaag is volgens mij grotendeels van mijn hand, ik heb Tonny tenminste weinig foto’s zien maken vandaag. Ans, de goede raad op jouw kaartje hebben we meteen opgevolgd. Het was wel een iets kleiner formaat.
Jammer dat de beelden van de web-cam op het plein niet duidelijk waren, kunnen we dinsdag misschien nog een keer proberen.

Totaal 2482 km
Dag 50 km
Gem 15.2 km/u
Tijd 3.16 min
Max 52.5 km/u
Hoogtem. 875 Mtr

• 28 Mei 2010 - 20:48

Hans Bitter:

Tonny van harte gefeliciteerd met je geweldige prestatie.
    Iedere avond kijk ik even of er al een verslag van jou is, prachtige verhalen.
    Verder nog heel veel succes met je reis en ik blijf je volgen tot over 33 dagen.
    groeten
    Hans en Ineke

• 28 Mei 2010 - 21:03

Ans:

Tonny en Kees,
    Gefeliciteerd!! Wat moet dit een mooie ervaring zijn. Leuk dat jullie met z'n 3en verder gaan.
    Vandaag heb ik met aandacht jullie verhalen gelezen,kan me nu beter voorstellen wat jullie beleven.Ik ga morgen ook n dag alleen op pelgrimspad naar Den Bosch de Compostella, lijkt me fijn na de gezellige maar volle vakantie met ons mam. Zal voor jullie behouden thuiskomst ook een kaarsje branden in de Sint Jan.
    Plezierige tocht naar het einde van de wereld!
    Groetjes Ans

• 28 Mei 2010 - 21:46

Jan De Vaan:

Tonny van harte gefeliciteerd, natuurlijk ook aan Kees en Johannes.
    Fijn dat je goed in Santiago de Compostella bent aangekomen.

Groet, Jan.

• 28 Mei 2010 - 22:42

Jos Hoenderop:

Petje af voor je: een formidabele prestatie.
    Veel plezier (zonder buikloop) morgen en volgend edagen.

• 29 Mei 2010 - 07:13

Mariken En Tonny:

Proficiat! Aan je noodoproep voor fotoruimte hebben we gelijk gehoor gegeven. We willen immers niets van je reis missen. Geniet er van en blijf schrijven! Wij genieten zo volop met je mee!
    Gr. Mariken en Tonny

• 29 Mei 2010 - 07:30

Roos En Léon.:

Tonny, wat moet dat een ontzettend goed gevoel gegeven hebben toen je Santiago binnen fietste.
    Een prestatie om jaloers op te zijn.
    Proficiat.
    Jammer dat Santiago dan wat tegenvalt.
    Geniet morgen samen met Kees en Johannes van de trip naar Fisterra.
    P.S. Ook het lezen van het reisverslag van Johannes is een genot.
    Groeten Roos en Léon.

• 29 Mei 2010 - 08:31

Henny Meutgeert:

Hoi Tonny, Nou je bent er!!!! Goed hoor. Wat een belevenis he? En dat de commercie daar ook toegeslaan heeft, verbaast me niet. Hetzelfde is in Lourdes gebeurd. Ach ja, hat draait nu allemaal om de centjes he? Fijn, dat je je toch weer beter voelt. En nu weer terug!! Ben benieuwd en nieuwsgierig wat je dan allemaal weer beleeft. Heb Rita ook nog gesproken via de telef. We wensen je van ons allen heel veel sterkte, succes en mooi weer toe op je weg terug. Ook voor je fietsmaatjes natuurlijk. Knap stukje "werk" hoor. We zijn benieuwd wat er nu allemaal weer op je pas komt. Rij voorzichtig, denk aan ons. Doei, Henny en Gerriut

• 29 Mei 2010 - 12:00

Nelly:

Geweldig je doel is bereikt, van harte gefeliciteerd, dit geldt ook voor Johannes en Kees.

Ik heb gisteren naar de beelden op de webcam gekeken, maar jullie 3en niet kunnen ontdekken. Jammer.
    Wat een drukte op het plein voor de kathedraal en wat is ie van binnen prachtig.

Geniet van de dagen in Finisterra en de foto's kun je weer plaatsen, dankzij M&T. Fijn!!!

Groetjes xxx

• 29 Mei 2010 - 16:38

Annelien:

Hoi Tonny (en Kees natuurlijk ook)

Van harte gefeliciteerd.

Geweldig , wij hebben je iedere dag gevolgd en ondanks de tegenslagen die je hebt gehad, begin ik steeds enthousiaster te worden om ook te gaan.
    Kees beginnen we nu ook te leren, dus die moet maar eens meekomen naar de club. Nog veel plezier daar en een goede reis terug, die wij uiteraard ook weer gaan volgen.

• 29 Mei 2010 - 18:42

Ben Huiskamp:

Tonnie ,

Proficiat. Ik zie dat het de moeite waard is, vooral als je al foto's eens achter elkaar plaatst. Pas goed op jezelf een een behouden terugkeer. Geniet er vooral van. We willen graag meer weten, voordat wij deze krachttour gaan doen. Vorral de "do's and don'ts". Zoals wat wel en wat niet als bagage. Onze fietsen zijn er al, maar dan wel met een gewone naaf.We gaan nu maar eerst eens oefenen.

Ben

• 29 Mei 2010 - 19:31

Lucien Thissen:

Hallo Tonny,

Proficiat, doel bereikt!
    "Het gaat zoals het gaat... de energie is voor het fietsen..." Now your talking, that's the right spirit. Geweldige prestatie en een mooi verslag dat met enige jaloezie gelezen wordt. Ach die buikloop dat is gewoon een reinigingskuur; wat er uit wil moet er uit. Geniet van je reis en we blijven je volgen.

Adios, Lucien

Veni, Vidi, Fietsie

• 30 Mei 2010 - 06:21

Brigitte Et Dominiqu:

BRAVO MAINTENANT IL N Y A PLUS QUE LE RETOUR
    a bientot j espere a Branne
    tres amicalement

• 30 Mei 2010 - 10:36

Bas:

Yes, je bent er weer geweest!!! Ben supertrots op je pa!! Heb je toch maar even gedaan! En onder soms enorm zware omstandigheden, pffff.

Gisteren op het feestje van Mar heb ik anderen ook verteld dat je deze reis aan het maken was. Iedereen is onder de indruk. Ook op vakantie was er een jongen die zo'n graag wilde doen. Je proeft dan gelijk een soort van ontzag en bewondering. Ja pa, je mag er echt heel trots op zijn dat je dit hebt gedaan. Heel veel jaren heb je er naar uit gekeken, veel getraind afgelopen tijd en alles goed voorbereid. Misschien wel te goed aan de gepakte kilo's te lezen. En je hebt het gehaald.

Ben trots op je pa! Wees trots op jezelf en kom veilig weer thuis.

• 30 Mei 2010 - 11:04

Gradus:

Tonny, je mag weer een geweldige prestatie bijschrijven aan je niet geringe sportieve leven. Proficiat, taaie bikkel. Ik hoop je gauw te ontmoeten om dan onder het genot van een koud biertje deze monstertocht uitgebried met je door te nemen. De komende dagen veel plezier en tot gauw.

• 30 Mei 2010 - 11:24

Hans Sonneveld:

Hallo Tonny,

Chapeau! Dit is echt een heel bijzondere prestatie! Wat moet dat een voldoening geven nu je het gehaald hebt. Geniet ook van je verdere verblijf en de terugreis. En wat een ervaringen heb je opgedaan. Zo leer je jezelf en de mensheid kennen. Ook mijn complimenten aan Kees en Johannes. Jullie zijn alle drie KANJERS.
    Groeten
    Hans

• 30 Mei 2010 - 15:47

Paul Arts:

Tonny, Hartelijk gefeliciteerd met deze bijzonderen prestatatie,dit heb je toch maar mooi gedaan en dat neemt niemand meer van je af. geniet ervan en nog veel succes met het vervolg van de reis.
    groeten, Paul en Gerrie