Dag 33 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu Dag 33 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu

Dag 33

Door: Tonny

Blijf op de hoogte en volg Tonny

01 Juni 2010 | Spanje, Madrid

Santiago de Compostella – Sobrado dos Monxes

Vandaag ga ik de terugreis beginnen. Eigenlijk zou dat een goed gevoel moeten zijn, maar tevens is het de afsluiting van een geweldig leuke reis in Spanje met Kees. Jammer dat daar nu een einde aan komt. Kees vliegt morgen weer terug. Hij moet nog werken en dat ‘probleem’ heb ik niet meer.
We hebben eerst nog gezamenlijk ontbeten. Daarna de bagage weer drie verdiepingen naar beneden gesjouwd. Nu kon het in een keer, want Kees hadden we nu als extra hulp. Om acht uur was alles gereed en moesten we afscheid nemen. Twee hele fijne weken gehad met het samen fietsen en alles er omheen. Eenmaal op de fiets was ik druk doende de juiste weg te vinden om uit de stad weer op de juiste route te komen. Deze keer lukte dat voor de verandering in één keer. Toen we in de eerste klim de stad uitreden was mijn stemming ook niet echt top. Maar ja we gaan gewoon verder. Nu via een andere route terug. Het eerste stuk via de ‘Camino Antiqua’, 163 km van ‘Santiago’ naar ‘Fonsagrada’. Deze route blijft fris groen, afwisselend en vooral heuvelachtig, met aangename wegen die licht meegolven en naar ‘Boimorto’ langzaam stijgend een heuvelrug volgen. Onderweg rijden we regelmatig door eucalyptus- en dennenbossen. Erg veel fietsers zullen we vandaag niet tegenkomen.
Op deze route zijn de Albergues en campings erg dun gezaaid. Op km 54, in ‘Sobrado dos Monxes’, is een mogelijkheid. In het dal van de ‘Rio Tambre’ staan de gebouwen van het ‘Monasterio de Santa Maria de Sobrado’. Een van de oudste Cisterciënzer kloosters van Spanje. Het is reeds in 920 gesticht door de Benedictijnen en verder gebouwd rond 1142. Achter de kloostergang bevind zich een sfeervolle Albergue. Hier waren we al om half een en de volgende mogelijkheid was pas in ‘Lugo’, op 45 km verder van hier. Deze kilometers zijn ook nog erg zware beklimmingen. Om meteen op de eerste dag de zaak niet te forceren, hebben we in goed overleg besloten om het voor vandaag hier voor gezien te houden en te stoppen. Na ons te hebben ingeschreven zijn we gaan douchen en hebben we de fietskleding gewassen. Onderweg hadden we het een en ander gekocht om te lunchen, wat we daarna ook maar meteen hebben gedaan. Best lekker om de hele middag eens te relaxen. De Albergue ligt praktisch in het centrum van het plaatsje en op enkele minuten lopen vonden we al snel een café met wifi. Met een biertje erbij was het prima vol te houden daar. Inmiddels is het alweer vijf uur geworden en hebben we nog maar een biertje besteld. Toch best lang zo’n vrije middag, hihi….
Dadelijk gaan we even een rondje lopen om te kijken waar we straks kunnen eten voor een redelijke prijs. Vanavond vroeg naar bed en morgen op tijd op de fiets voor een loodzware rit.

Totaal 2760 km
Dag 54 km