Dag 36 - Reisverslag uit Caboalles de Abajo, Spanje van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu Dag 36 - Reisverslag uit Caboalles de Abajo, Spanje van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu

Dag 36

Door: Tonny

Blijf op de hoogte en volg Tonny

04 Juni 2010 | Spanje, Caboalles de Abajo

San Antolín – Caboalles de Abajo

Gisteravond samen met de Belgen in het restaurant gegeten en het mag gezegd zijn, heel erg lekker.
Voorgerecht was een koude pasta met tomaten en tonijn, erg lekker en veel. Als hoofdgerecht kregen we een flinke schaal met gebakken vlees in een heerlijke paprikasaus met patates. Dit vergezeld van en lekker rood wijntje uit de streek en die, zoals in Spanje gewoon is, ijskoud wordt geserveerd. Als dessert een schaal met meloenschijven en nog chocoladecakejes erbij. Gewoonweg heerlijk. Ook nog koffie na. Daarna was het alweer tegen tienen en tijd om naar bed te gaan.
We zagen gisteravond dat de eigenaar een veetrailertje stond uit te spuiten. Waarschijnlijk om de fietsen morgen te vervoeren. Om zeven uur moesten we ontbijten en om half acht zouden we moeten vertrekken. Dit omdat hij voor tienen weer terug moest zijn in het hostel, de weg was slechts tot 10.00 uur toegankelijk. Gisteravond kwam de vrouw des huizes verschillende keren het routeboekje vragen. Hierin staan normaal de overnachtingplaatsen. Zij wilden natuurlijk bekijken of het Hostel er ook in stond, wat niet het geval was. We hebben daarna verteld dat Johannes een goede vriend is van Clemens Sweerman (de auteur van het routeboek) en dat hij wel zou regelen dat het Hostel er in zou komen te staan. Erg tactisch natuurlijk, want toen we wilden afrekenen met de eigenaar voor het transport van de fietsen, wilde hij niets daarvoor rekenen. Service zei hij. We gaan dat natuurlijk allemaal wel melden, zodat het Hostel in elk geval wel vermeld zal worden als overnachtingplaats in het routeboek.
De fietsen hebben we in de veetrailer gezet en zo goed mogelijk vastgezet met enkele sjorbanden en de bagagetassen er tussenin vastgeklemd. Daarna op weg. We zagen onderweg dat het een goede keus was om dit stuk weg niet te fietsen, want waarschijnlijk zouden we het grootste gedeelte ervan hebben moeten lopen. Over een afstand van dik 20 kilometer was de weg helemaal opgebroken, er zaten vele grote en diepe gaten in en op vele stukken was totaal geen asfalt meer aanwezig. Tevens kwamen er tijdens die openstellingtijd vele voertuigen voorbij razen, hetgeen ontzettend grote stofwolken veroorzaakte. Ik ben erg blij dat ik daar niet door hoefde. Net voor het stadje ‘Luina’ werden we afgezet en konden we meteen daarna aan een flinke beklimming beginnen. Een zware naar 1037 meter, met stukken tot 11%. Daarna dalen en weer stijgen naar 1078 meter. Dan weer dalen en geleidelijk naar 1040 meter met daaropvolgend 7 tot 8% (uitschieters tot 10%) naar ‘Puerto de Ceredo’ op 1359 meter hoogte. De hele dag was het een stralend blauwe lucht en nu werd het erg warm tijdens het klimmen. Zoals vandaag, heb ik nog niet eerder gehad. Op de top hadden we 38 km gefietst en al meer dan 1200 hoogtemeters overwonnen. Ik denk dat het vandaag voor ons de ‘Koninginnenrit’ was. De benen begonnen erg zeer te doen en toen we na 45 km fietsen in ‘Caboalles de Abajo’ kwamen, besloten we om daar te overnachten. Er waren in de komende kilometers verder geen mogelijkheden meer. Hier was een hotel en zij hadden wel een kamer voor ons voor 40 euro. De fietsen moesten we door het café rijden en op een binnenplaatsje zetten. Prima zo. Eerst maar even een biertje gedronken en daarna gedoucht en aan het verslag begonnen.

De dag van vandaag hebben we als een absoluut hoogtepunt tot nu toe op deze route mogen ervaren. De omgeving is hier ontzettend mooi en achter elke bocht doemt weer opnieuw een prachtig vergezicht op. Dit alles steeds met toppen waarop nog steeds sneeuw ligt. Dit is op de foto’s mooi te zien. We rijden door een streek, die tot natuurgebied van ‘Degana’ is verklaard. Hiermee is niets teveel gezegd. Er wordt hier veel mijnbouw gepleegd en dat is goed te merken aan het zwarte stof en de afvalhoopjes langs de weg. Ook duidelijk te zien aan de kleur van het water toen ik mijn fietskleding uitspoelde.
Morgen volgt nog de beklimming van de ‘Puerto de Magdalena’ naar 1434 meter hoogte. De 150 kilometer erna blijven we boven de 1000 meter, met wel steeds opnieuw klimmen tot maximaal 1400 meter hoogte.

Nu eerst maar rusten en nieuwe energie opdoen voor de dag van morgen………….

Totaal 2951 km
Dag 45 km