Dag 43 - Reisverslag uit Morlaas, Frankrijk van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu Dag 43 - Reisverslag uit Morlaas, Frankrijk van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu

Dag 43

Door: Tonny

Blijf op de hoogte en volg Tonny

11 Juni 2010 | Frankrijk, Morlaas

St-Jean-Pied de Port – Morlaas

Zoal ik gister al zei, had ik het verslag meteen op de blog geplaatst. We zijn daarna in een restaurant tegenover gaan eten. Echter daar was geen wifi aanwezig. We gingen buiten zitten onder een uitschuifbaar scherm. Er zaten al enkele mensen en we hebben meteen maar een praatje gemaakt. De meeste mensen waren Nederlanders, dus dat lukte prima. Het is erg leuk om al die ervaringen uit te wisselen. Iedereen heeft van alles meegemaakt onderweg en wil zijn of haar verhaal kwijt.
Ook was het moment aangebroken om alles eens goed op een rijtje te zetten mbt de terugroute. We hadden allebei in eerste instantie de terugreis gepland via de ‘Katharenroute’ en dan via de ‘Groene Weg’ terug naar het noorden. Inmiddels ben ik al 43 dagen onderweg en Johannes zelfs nog drie dagen langer.
Ikzelf was er al geruime tijd uit en wil de ‘Katharenroute’ laten vervallen. Daarna vanaf ‘St Jean Pied de Port’ de route ‘Langs Oude Wegen’ tegengesteld rijden tot aan ‘Morlaas’, een plaatsje net boven ‘Pau’. Vanaf daar dan via ‘Toulouse’ naar ‘Teillet’. (vlakbij Albi) Daar wil ik enkele dagen tot een week blijven in ons chaletje. Kan ik meteen de tuin doen en er moet ook nog wat geverfd worden. Ik heb Johannes natuurlijk uitgenodigd om met mij mee te gaan. Hij had echter dezelfde gedachte als ik en voelde dat de inspanningen van de afgelopen weken steeds zwaarder beginnen te wegen. Ook hij wil nu toch wel weer terug naar het thuisfront. Tijdens het eten spraken we twee Nederlanders, die ons vertelden dat zij via de ‘Jacobs route’ zijn gekomen en hun routeboekjes bij de Refuge hadden afgegeven, zodat zij daar misschien wel iemand blij mee konden maken. Johannes hoefde hierover geen twee keer na te denken en we zijn meteen naar die Refuge gegaan om te vragen naar die routeboekjes. Die kreeg hij meteen overhandigd en ook dat was dus rond.
Dat betekende wel dat we vandaag slechts de eerste 16 kilometer nog samen konden fietsen. Daarna zullen onze wegen zich scheiden.
Vanmorgen zijn we om zes uur opgestaan en zaten om zeven uur al op de fiets. Afgesproken was om onderweg nog gezamenlijk te ontbijten en daarna ieder onze weg te vervolgen. Zo gezegd zo gedaan. Precies op de kruising, waar ik rechtsaf ging en Johannes rechtdoor zijn weg vervolgde, was een Hotel Restaurant. Wij naar binnen gegaan en hebben een ‘Petit Dejeuner’ besteld. Dit hebben we als afsluiting samen gegeten en uiteindelijk was het zover. Toch wel vreemd om na 1200 kilometer samen te hebben gefietst alleen verder te gaan.
De eerste kilometers toch best een beetje deprimerend gevoel daardoor, maar ik moet verder en kon mijn energie gelukkig meteen al kwijt in een flinke beklimming. Er zouden vandaag weer flink wat hoogtemeters bij komen. Om 12 uur was ik al in ‘Oloron’ en had er al 73 km opzitten. Onderweg was ik een Lidl tegengekomen en daar had ik meteen maar wat lekkers ingeslagen. Net toen ik weer enkele kilometers verder was, begon de blauwe lucht te betrekken en werd het steeds grijzer. Aanvankelijk was het steeds een prachtig uitzicht op de besneeuwde toppen van de ‘Pyreneeën’, maar dat duurde niet lang meer. Eerst wat druppels en later een pittige bui enzovoort…..Dat was best weer even wennen, maar ach, Alleen natte voeten, daar wen ik nog steeds niet aan. Verstand op nul en gewoon doortrappen. Na een half uurtje weet je gewoon niet beter meer. De route voerde me gelukkig langs ‘Pau’, dus niet door de stad. Dat ging prima en ik ben tot nog toe niet verkeerd gereden. Morgen ga ik van de route afwijken en zal ik via een zo kort mogelijke weg naar ‘Toulouse’ rijden. Moet nog wel even een kaart kopen. ‘Vanaf Toulouse’ ken ik de wegverder wel. Daar fiets ik regelmatig mijn rondjes op de racefiets, als we in ‘Teillet’ zijn. Dan naar ‘Graullet’ en via ‘Realmont’ naar ‘Teillet’. Ik denk nog ongeveer drie dagen nodig te hebben vanaf hier. Wel moet ik dan elke dag honderd plus fietsen. Als het een beetje goed weer is, zal dat best wel lukken. Dus Rita en Guy, maandag de 14e juni zal ik waarschijnlijk in Teillet aankomen. Ik zal erg blij zijn als ik jullie weer zie en verheug me nu al op woensdag naar de markt in ‘Realmont’ (en de Chinees erna?). Dat heb ik best gemist hoor. Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte en bel wel als het zo ver is.
Gister hoorde ik van Nelly dat haar vakantie met een week is ingekort. “Personeelsbezetting”, jullie kennen dat vast wel. Het houdt dus in dat haar eerste week is ingetrokken. Ik ben nu ook van plan om er een extra weekje in ‘Teillet’ aan vast te knopen. (Dit overigens wel op aanraden van Nelly) Toch wel sneu voor haar, ik maar vakantie vieren en zij maar werken. Je zou je bijna schuldig gaan voelen. Maar, Nelly, we gaan er later een geweldige vakantie van maken, ook al is het een week korter.
Ik zit vandaag hier in ‘Morlaas’, en toen ik aan kwam rijden op de Camping Municipal, kwam er een man uit het receptiekantoortje gelopen. Hij zag mij met baard en de Jacobs schelp op de fiets en vroeg of ik niet liever in de ‘Gite’ wilde. Hij wees naar de wolken boven en zei dat dit veel beter voor me was dan met dit weer in de tent te slapen. Hier kon (en wilde) ik natuurlijk niets tegen in brengen en vroeg wat dat dan wel niet moest kosten. ‘Cinq euro’ zei hij. Ik heb het hem nog eens gevraagd, maar het antwoord bleef gelijk. Dat was prima natuurlijk. Hij ging mij voor naar de ‘Gite’ en zei me dat hij om half zes wel terug zou komen om mijn Credentiël te stempelen en af te rekenen. Intussen kon ik me dan douchen en verder installeren. Erg fijn om zo ontvangen te worden. Hij wilde alles weten. Toen hij hoorde dat ik op de terugweg was vanuit ‘Santiago’, kon ik al helemaal niet meer stuk. Als ik de reacties onderweg hoor van mensen, die me vragen waar ik gestart ben en dan horen dat ik met de terugweg bezig ben, verwondert me dat steeds weer opnieuw. Voor mij is het immers niets bijzonders om te doen. Omdat ik de conditie en gezondheid heb om dit te mogen doen, lijkt het allemaal heel normaal. Dat is het natuurlijk niet en dat besef ik de laatste tijd steeds meer. Ik ben dan ook erg dankbaar dat ik dit kan en mag doen. Vele mensen zouden het graag willen, maar kunnen door verschillende oorzaken dit niet doen. Zo zit ik de dingen nu een beetje te overpeinzen. Natuurlijk is de fles wijn, die ik in de supermarkt heb gekocht daar wel een beetje debet aan. Deze is bijna leeg nu. Moet ik nu wel alleen doen in tegenstelling tot de voorgaande dagen. Toe vonden we het jammer als de fles leeg was. Nu gaat het voor mij dubbel op. Laten staan is ook wat, zo ben ik niet opgevoed. Bordje leeg eten en glas dus ook maar leegdrinken, hihi………..
Zo is het alleen zijn ook wel de moeite waard………..

Johannes, ben erg benieuwd hoe jouw dag vandaag is verlopen. Laat het me nog wel ff weten.
Tars, Vandaag geen whisky cola, maar als ik weer thuis ben, ga ik dat zeker goedmaken.


Totaal 3715 km
Dag 127 km
Gem 17.3 km/u
Tijd 7.17 min
Max 58.5 km/u
Hoogtem. 1463 Mtr

  • 13 Juni 2010 - 18:26

    Janet:

    Dag Tonny,
    Ook ik volg je verhalen en ben onder de indruk van jullie beider prestatie! Doe rustigaan en blijf genieten van al het moois wat op je pad komt. Geniet ook van de paar daagjes in je huis in Teillet, ze zijn verdient!
    Succes met je tocht!
    (dochter Johannes)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tonny

Actief sinds 03 Feb. 2010
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 160120

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 10 Juni 2012

Rondje Nederland

02 Mei 2012 - 11 Mei 2012

Druten - Rome - Druten

30 April 2010 - 03 Juli 2010

Druten - Santiago de Compostella - Druten

Landen bezocht: