Dag 51 - Reisverslag uit Teillet, Frankrijk van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu Dag 51 - Reisverslag uit Teillet, Frankrijk van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu

Dag 51

Door: Tonny

Blijf op de hoogte en volg Tonny

19 Juni 2010 | Frankrijk, Teillet

Teilllet

Vanmorgen weer regen. Weliswaar wel minimaal, maar werd er toch nat van toen ik naar de bakker moest in het dorp. Om half elf zouden we ergens heen gaan vandaag. Rita zou het nog bekijken en met een idee komen. Met de paraplu op naar boven gelopen, waar ze me al stonden op te wachten. We zijn eerst naar ‘Albi’ gereden en naar een Jardenerie geweest om daar eens rond te kijken. Bij ‘Cantepau’ is er eentje, waar je wel even kunt rondkijken. Allerlei artikelen, zoals tuinmeubelen, zelfs vissen en allerlei andere huisdieren zijn er te koop. De bloemen en planten natuurlijk niet te vergeten. Hier kon je de tijd wel doorbrengen. Daarna was het alweer tijd om te gaan eten in een nabijgelegen restaurant. Na een aperitief een flinke entrecote met frites. Erg lekker en meer dan genoeg. Toen we weer buiten kwamen, was het opgeklaard en af en toe kwam zelfs de zon er door. Rita en Guy wisten nog een plek, waar ik nog niet eerder geweest was. Een klein eindje noordelijk van ‘Albi’ is een kerkje met daarbij een klooster. Het is gelegen bovenop een bergje. Die hebben we bekeken, een erg mooie kerk. Een beetje in dezelfde stijl als de ‘Cathedrale St Cecile’ in ‘Albi’. De muren en plafonds zijn nog in de originele staat, dus helemaal beschilderd in prachtige kleuren. Tevens zijn de gebrandschilderde ramen een lust om te zien. Aan de zeer grote parkeerruimte was wel te zien dat dit een drukbezochte plaats is. Op de weg terug vroeg Guy me of ik al eens in het recreatiepark ‘Cap de découverte’ ben geweest. Nou ken ik het wel van naam, maar ben er nog niet eerder geweest. We zijn meteen weer omgedraaid en er naar toe gereden. Dit is echt de moeite waard om te zien. Het is ontzettend groot opgezet en er is echt van alles te doen. Er is een gigantische parkeerruimte, die helemaal gratis is. Dit project is omstreeks 2003 geopend, maar heeft niet gebracht wat er van verwacht werd. Een miljoenenproject, maar veel te weinig bezoekers, zodat het niet rendabel is. Er moet ieder jaar veel geld bij. Er is echt van alles. Camping, Auberge, Restaurants, Kabelbaan((lift), (kunst)skihelling met wel meer dan 100 mtr hoogteverschil, soort rodelbaan, waterskibaan, zwembad met grote glijbaan, een hal met klimparkoers, fiets/skatehalfpipe enz.enz.
Dit alles is gerealiseerd in een oude gebruikte steenkoolgroeve, een gat van wel zo’n 160 meter diepte. Onderin is een groot meer, waar de waterskibaan zich bevindt. Ook is er een zwemgedeelte en bootjes. De kabelbaan is gewoon gratis, je moet alleen een kaartje halen, waarbij je dan wel wordt geregistreerd. Tevens is er een kabel gespannen van de ene kant van de groeve naar de andere. En dan wel op het hoogste punt. Je kan daar dan met twee of drie personen tegelijk, aan een katrol hangend, vanaf een platform naar beneden razen. Dat alles dan op zo’n grote hoogte, waarbij je ver over het midden van het meer komt en dan weer terug rolt naar het midden en dan blijft hangen tot een soort katrol van de andere kant komt en je weer terugbrengt naar het platform. Je moet je voorstellen dat die kabel totaal zeker meer dan 1000 mtr lang is. Echt gigantisch. Ik heb me er maar niet aan gewaagd. Wel zijn we met de kabelbaan, waar je overigens ook met je beentjes in het luchtledige zit, naar beneden en weer terug geweest. Geweldig mooi allemaal en ik ga daar absoluut eens terug om die waterskibaan te gaan proberen. Jammer dat ik mijn fotocamera niet heb meegenomen. Kan er jullie nu ook niets van laten zien.
Op de terugweg nog even koffie gedronken in ‘St Juéry’. Het Nederlands elftal had gewonnen met 1-0 hoorden we van de eigenaar, maar wel met de hakken over de sloot, zei hij. Waarop ik hem verzekerde dat elke keer met 1-0 winnen voldoende is om kampioen te worden. Het zijn immers weer drie punten. Hierop kon hij niets inbrengen natuurlijk, maar waarschijnlijk was het extra zuur voor hem, omdat Frankrijk had verloren en er uit lag.
Weer terug naar Teillet en het regende inmiddels pijpenstelen. Ik moest weer met de paraplu op terug naar het chalet. Toch weer een leuke dag gehad dankzij Rita en Guy. Bedankt hiervoor.
Morgen zal het volgens de verwachtingen beter weer worden en ook warmer. Als dat allemaal uitkomt staat niets mijn vertrek op maandag in de weg……………………………………….

P.s. Vandaag wordt onze kleinzoon Jens één jaar. Eigenlijk onvergeeflijk dat ik er niet bij ben.
Jens, Edwin en Martine, van harte gefeliciteerd en een flinke knuffel van opa…………………….

• 19 Juni 2010 - 20:46

Jan De Vaan:

Hallo Tonny,

Er is beter weer op komst, dus de vooruitzichten zijn goed.
    van Harte Gefeliciteerd met de verjaardag van je Kleinzoon Jens.
    Nog ca. 2 weekjes en je ziet 't Menneke weer.
    Ik wens je een fijne reis terug naar het Haagje van Maas & Waal.

Groet, Jan.

• 20 Juni 2010 - 11:53

Cor:

Edwin, Martine, Tonny en Nellie, van harte gefeliciteerd met Jens en een goed nieuwjaar.
    Cor