Dag 57 - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu Dag 57 - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu

Dag 57

Door: Tonny

Blijf op de hoogte en volg Tonny

25 Juni 2010 | Frankrijk, Nevers

La Châtre - Nevers

Toen ik vanmorgen opstond, merkte ik dat ik niets meer te eten had als ontbijt. Helemaal vergeten gister. De tent was kletsnat van de dauw. Alle spullen meteen maar uit de tent bij het toiletgebouw gelegd, anders werd alles nog natter in het gras. Het ging vanmorgen wel snel met inpakken. In een klein uurtje was ik helemaal startklaar en op de fiets. Au, au, wat doet dat weer zeer. Heel voorzichtig op het zadel gaan zitten is vandaag het devies. Na een kilometer of 6 keek ik op de kaart en zag dat ik een afslag had gemist. Na nog eens goed gekeken te hebben, bleek ik dat ik via een andere grotere weg ook in ‘St. Amand Mondron’ uit zou komen. Ik besloot om toch maar niet terug te rijden en die andere, wel veel drukkere, weg te volgen. Na 5 kilometer zag ik een bar en besloot om daar eens binnen te gaan. Ze had wel een ontbijtje voor me. Dat liet ik me goed smaken. Ik had gevraagd om veel, want fietsers moeten veel energie hebben. Waarop ze een beetje lachte, maar er toch rekening mee hield. Het koste 5 euro en smaakte voortreffelijk. Nu kon ik er weer tegen en ben maar weer opgestapt en voorzichtig gaan zitten oeioei……………Op dit gedeelte van de route heb ik het ergste klimmen gehad tot ‘Nevers’. Zeker op deze weg is dat het geval. Een mooie gladde weg zonder hobbels en dat komt me erg goed uit. Als ik mijn armen door het stuur steek, kan ik ver voorover zitten en komt er minder druk op het zadel op de pijnlijke plekken. Ja, aan de rechterkant is het nu ook mis. Ik hoop dat het niet nog erger wordt, want dan zie ik het erg duister in.
Onderweg kreeg ik een sms van Edwin met de vraag of alles goed was. Er was al enkele dagen geen verslag meer geplaatst en iedereen wilde van hem weten wat er aan de hand was. Dus heb ik meteen maar in de stad rondgekeken of ik ergens wifi kon vinden. Het zoeken duurde even tot iemand me naar een bar stuurde, waar internet zou zijn. Dat klopte wel, maar geen wifi. Er stonden drie pc’s, die ik gebruiken kon. Nou dan zo maar. Ik had mijn verslagen op een stick gezet en wilde die met die pc uitlezen. Dat lukte niet omdat er geen MS Word op was geïnstalleerd. Wel een open Office versie. Maar die kon mijn bestandjes niet lezen. Eerst dus de bestandjes als open Office bestand opgeslagen met mijn netbook en toen ging het wel. Intussen was het alweer anderhalf uur later en twaalf uur geworden. Nu eerst nog maar even een uurtje fietsen en dan kijken voor een ‘Plat du Jour’. Precies om één uur was een restaurantje langs de weg, waar je kon eten met alles erop en eraan voor 11 euro. Dat was heerlijk. Een uurtje later was ik alweer op weg voor de laatste 65 kilometer.
Net voor ‘Nevers’ is een aquaduct, waar schepen via een holle betonnen brug over een lager gelegen rivier (de ‘Allier’) kunnen varen. Als ze de rivier over zijn, komen ze in een sluis. Daar worden ze dan geschut, een hoogteverschil van zeker 20 meter. Waarna ze dan in het kanaal aan de andere kant van de rivier verder kunnen varen. Ik heb er een tijdje bij staan kijken, er kwam juist een plezierjacht aan en ik wilde even zien hoe dat in zijn werk ging.
De temperatuur was inmiddels tot zo’n 30 graden opgelopen, maar gelukkig gaf de tegenwind enigszins verkoeling. Om vijf uur reed ik de camping op en heb me meteen maar geïnstalleerd en daarna het dagelijkse ritueel uitgevoerd.
De nog kletsnatte tent was in een mum van tijd opgedroogd in de hete zon. Ik moest op het veldje aan de ‘Loire’ gaan staan wat geen enkele schaduw bood. Maar goed, de was droogde er prima zo. Vandaag heb ik het tweede deel van de route ‘Langs Oude wegen’ uitgefietst en begin morgen aan het eerste en tevens voor mij laatste deel. Het is nog 96 kilometer naar ‘Vezelay’ en daar probeer ik te komen. Er komen wel weer enkele klimmetjes op de route daarheen. Misschien kan ik dan eens wat vroeger stoppen, krijgt mijn achterste wat meer rust……………………….



Totaal 4661 km
Dag 122 km
Gem 20.4 km/u
Tijd 5.58 min
Max 46.5 km/u
Hoogtem. 659 Mtr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tonny

Actief sinds 03 Feb. 2010
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 159958

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 10 Juni 2012

Rondje Nederland

02 Mei 2012 - 11 Mei 2012

Druten - Rome - Druten

30 April 2010 - 03 Juli 2010

Druten - Santiago de Compostella - Druten

Landen bezocht: