Dag 61 - Reisverslag uit Jamoigne, België van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu Dag 61 - Reisverslag uit Jamoigne, België van Tonny Vaan - WaarBenJij.nu

Dag 61

Door: Tonny

Blijf op de hoogte en volg Tonny

29 Juni 2010 | België, Jamoigne

Chalons a Champagne - Jamoigne

De tent was helemaal droog vanmorgen. De eerste keer dat ik hem droog kon inpakken. Vannacht heeft het steeds flink gewaaid en ik denk dat het daarom komt. Om half zes moest ik er dringend uit en besloot om maar meteen op te staan en de boel in te pakken. Het zonnetje was nog niet te zien, maar er waren ook wolken aan de lucht. Het was heerlijk buiten. Om kwart over zes zat ik al op de fiets en het ging prima. Ik geloof toch dat het aan de temperatuur ligt hoor. Nu gaat het wel erg makkelijk. Om acht uur kwam ik lang een bakkerszaak in een dorpje, met een barretje. Daar ben ik meteen gestopt en een croissant gegeten met een kop koffie. Er was totaal niets te doen in de zaak en de vrouw sprak honderd uit. Het gaat me steeds makkelijker af om in het Frans te converseren. Vooral als men een beetje de moeite neemt om niet te snel te spreken. Ze klaagde steen en been over de klandizie, die niet optimaal meer was. In een stad een eind verder was een grote supermarkt gekomen en daar stopten de meeste vrachtauto’s nu om in te kopen en meteen iets te eten en te drinken. Haar zaak werd nu voorbijgereden. Erg triest natuurlijk, maar zo gaat dat in deze landstreek. Langzamerhand verdwijnen zo de winkeltjes en later ook de mensen uit de dorpen. Toen ik afgerekend had schonk ze mijn kop nog een keer helemaal vol en zei erbij: ‘deze is gratis en krijg je van mij cadeau’. Met het gevolg dat ze me nog een kwartier langer aan de praat kon houden. Na een poosje ben ik toch maar opgestapt. Het ging nog steeds erg goed vandaag en om 10 uur was ik al in ‘Varennes-en-Aragonne’ en met 70 km op de teller. Nog 29 naar ‘Dun-sur-Meuse’, dat gaat prima zo. Toen ik daar aankwam heb ik eerst maar een stempel gehaald bij het ‘Office de Tourisme’, daarna doorgereden, want het was nog veel te vroeg om te stoppen. Het was de hele dag al een beetje bewolkt, zodat de temperatuur ‘slechts’ tot zo’n 26 graden opliep. Dat was voor mijn begrippen heerlijk koel in vergelijking met de afgelopen dagen. Aan het einde van het stadje kwam ik langs een restaurant, waar ze ‘menu du jour’ aanboden voor 11 euro. Ik besloot om dat maar te doen en ben er eens goed voor gaan zitten en een uurtje rust genomen. Toen was het nog maar één uur en toch deze dag al flink wat kilometers gemaakt. Ik voelde me nog prima, dus nu maar verder fietsen. Naar ‘Montmedy’ was nog 29 kilometer en daar ging ik voor. Daar is een camping, maar ik zag later dat die camping helemaal boven bij de ‘Citadel’ was. De route ging vòòr ‘Montmedy’ gewoon verder en ik zou er een flink stuk voor moeten omrijden en klimmen. Dus dan maar verder naar ‘Orval’, waar een Refuge moet zijn volgens het boekje. Daar aangekomen, ging ik vragen waar die was en kreeg als antwoord dat ze geen overnachtingsmogelijkheid meer boden, maar ik kon wel een eindje terug in een hotel overnachten. Dat was niet de bedoeling. 9 Kilometer verder, in ‘Jamoigne’, was een camping en dat stukje kon er nog wel bij. Wel begon het met een 1.5 km lange klim van 7-8% en meteen er achteraan 4 km tot 5%. Tja, je zit nu in de Ardennen, moet je maar denken. Ik had de camping snel gevonden en me meteen maar geïnstalleerd. Een eindje verderop zaten twee mensen zeer geïnteresseerd te bekijken hoe ik bezig was. Toen ik klaar was kwam de man voorbijlopen en ik vroeg hem waar ik in het dorp een biertje kon kopen. Hij begon meteen te praten en zei me dat ik wel bij hem een biertje kon komen drinken. Zijn vrouw kwam er ook aan lopen en vroeg of ik al gegeten had, waarop ik ontkennend antwoordde. ‘O’, zei ze, ‘Dan zal ik wel eens even iets klaar gaan maken voor je, kom maar meteen mee, dan kun je eerst een lekker koud biertje drinken’. Ik werd dus meegenomen naar hun caravan. Het biertje smaakte heerlijk en intussen had ze een heerlijke salade gemaakt en een steak voor me gebakken, zo lekker mals, gewoon heerlijk. Het biertje zijn er vier geworden en ik moest er mee ophouden, anders had ik er nu nog gezeten. Een stel heel gewone, maar zeer sympathieke, Belgen voor wie niets teveel was en me dit spontaan aanboden. Toen ik afscheid nam wilde ik ze iets geven, maar dat kon ik wel vergeten. Ze waren erg blij om dit voor me te kunnen doen en vonden het erg gezellig. Zo maak je nog eens wat mee. Alweer laat geworden, moet ik toch mijn verslag nog schrijven.
Zoals je kan zien, ben ik vandaag België binnengereden. Het schiet erg goed op en ik hoop dat het morgen ook goed gaat, dan gaat het zeker lukken om zaterdag thuis te komen. Morgen zie ik wel hoe ver ik kom, maar het hoeft niet al te ver te zijn. Ik heb nog vier dagen voor de laatste plm 350 kilometer.
Trouwens, voor de TCW-ers, vandaag ben ik langs de boom gereden waarmee Jan en Gradus het achterwiel van onze voorzitter tijdens de jubileumtocht hebben rechtgebogen. Toch leuk om hier weer eens terug te komen. Alleen gingen we toen daar bergaf en nu moest ik bergop. Een kleinigheidje houd je altijd, nietwaar?...................................


Totaal 5115 km
Dag 148 km
Gem 18.8 km/u
Tijd 7.50 min
Max 46.5 km/u
Hoogtem. 1213 Mtr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tonny

Actief sinds 03 Feb. 2010
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 159947

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 10 Juni 2012

Rondje Nederland

02 Mei 2012 - 11 Mei 2012

Druten - Rome - Druten

30 April 2010 - 03 Juli 2010

Druten - Santiago de Compostella - Druten

Landen bezocht: